fredag 8 mars 2013

Kvinnodag och Barnvagnsmarsch.

Jag och Maja har haft en lugn och skön kvinnodag. Exakt kl 07.00 slog hon upp sina blå i morse, efter natt som varit helt okej sett till att Maja är fortsatt megaförkyld. Hon har fått sova med mig hela natten, vilket resulterade i mer sömn än på länge för min del. Jag ammade henne en gång på kvällen när jag gick och lade mig, runt 22, nästa gång jag vaknade var klockan halv tre. Hon åt och somnade om, vaknade 5 nästa gång. En klart godkänd natt. Jag önskar mig en likadan i natt.

Såhär såg de flesta av vagnarna ut som gick med i tåget idag. Effektfullt!
Förmiddagen lunkade på som den brukar, med frukost och lek och tupplur. Strax innan 11 packade vi in oss i bilen och åkte in till stan. Har för övrigt inte varit inne i stan på år och dagar, nästan så jag inte kände igen mig. Nästan. Jaja. Vi åkte iaf in för att gå med i Barnvagnsmarschen som anordnades kvinnodagen till ära. Rfsu har några år nu ordnat dessa marscher runt om i Sverige, för att belysa hur stor mödradödligheten är i världen. Det var isande kallt i luften, men solen sken, vi fick kaffe och kaka, samt så fick alla som var på plats ett överdrag med små faktarutor om mödradödligheten. Skulle chansa på att det var ca 200 barnvagnar på plats? Vi gick som ett tåg genom centrala stan och slutade i en park där det hela avslutades med en kort föreläsning i ämnet. Härligt sällskap hade vi, solen sken, vi fick en promenad och visade att vi tycker det är bedrövligt att det varje dag dör 800 mammor till följd av dålig vård/inga preventivmedel/sjukdomar! Fullständigt galet.

Eftermiddagen var sedan fortsatt lugn och fin. Vi var och handlade lite gott till kvällen (man måste väl få unna sig när man är själv, visst?) och har sedan bara hängt hemma. Maja somnade kvart över sju, så nu sitter jag här och har lite egentid framför dumburken. Måtte hennes förkylning ge sig snart, det är så synd om henne. Igår var hon helt utan röst, näsan var täppt mest hela tiden och hostan var riktigt hemsk. Lilla hjärtat <3

1 kommentar:

  1. du har blivit utmanad på min blogg.. :)

    hoppas lilla maja blir frisk fort..

    SvaraRadera