söndag 10 mars 2013

Utmanad.

Jag har blivit utmanad av Yvonne. Vad roligt säger jag och antar den självfallet!

Instruktioner: Svara på de 5 frågorna du får. Skicka sedan vidare 5 nya frågor, som du själv hittar på, till 5 andra bloggare som du länkar till på din blogg. Skriv på deras bloggar att de fått en nominering så att de inte missar den.

Jag fick de här frågorna.



1. Om du skulle få 1 miljon, vad skulle du göra?
2. Om du inte fick göra det du har som yrke, vad skulle ett alternativt yrke vara?
3. Bästa minnet från ditt liv så här långt?
4. Hur ser ditt liv ut om 10 år?
5. Var/vad är ditt dröm ställe att bo på/i?


1. Om du skulle få 1 miljon, vad skulle du göra?

1 miljon kronor är sjukt mycket pengar (1 miljon euro ännu mera, men jag utgår från att det är en miljon där jag bor). Hur tråkigt det än låter, så hade jag lagt en stor del av pengarna på att betala av vårt bolån. Jag tänker mig att det gynnar oss i framtiden. Men jag hade sparat säg 200.000 som jag hade lagt på semester, nya kläder, nya möbler och annat sådant som man har svårt att unna sig själv just för tillfället.

2. Om du inte fick göra det du har som yrke, vad skulle ett alternativt yrke vara?

Jag fick den här frågan av några elever på skolan där jag jobbar för ett tag sedan. De undrade vad jag hade velat jobba med om jag inte hade varit lärare. Jag funderade en stund och svarade sedan att jag hade kunnat tänka mig att jobba som polis, eftersom jag gillar att jobba med människor. Tjejerna som ställde frågan tittade på varandra när jag hade svarat och började sedan fnissa hysteriskt. Jag undrade vad som var så roligt med det jag sade? Det tog ett tag, men sedan sa en av dem: "Ja, du hade varit en bra polischef, du är ju redan så bestämd och sträng (sa hon med glimten i ögat, tur för henne...)". Det senaste året har jag också funderat på varför jag inte studerat till socionom? Jag tror att skolkurator är ett jobb jag skulle tycka om.

3. Bästa minnet från ditt liv så här långt?

Vilken svår fråga. Det starkaste och senaste "minnet" är ju såklart när vår dotter föddes. Att välja det bästa minnet är svårt... Man har ju så många olika minnen som är speciella, både sådana som gör en lycklig och sådana som gör en riktigt ledsen. 

Jag minns hur jag efter att ha fått veta att min morfar plötsligt gått bort, satte mig vid datorn och skrev ett brev till honom. Jag skrev för att jag inte visste var jag skulle göra av den smärtan jag kände, för att jag var så ledsen och arg... Saknaden är lika stor nu som då <3

Jag minns dagen då jag träffade Henrik första gången. Hur jag blev alldeles varm i hela kroppen och kände att han var en helt fantastisk person. Vi klickade.

Ett av de roligaste minnen jag kommer att tänka på just nu, är när jag var kanske 10-11 år, en av mina yngre bröder var 8-9 år och min bästa kompis Astrid var hemma hos oss. Jag och lillebror började tjafsa, om vad minns jag inte, och detta tjafs resulterade i slutändan i ett stort parfymkrig. Haha. Vi delade rum, men hade var sin sida i rummet. Rummet hade vi delat av med garderober och en öppen bokhylla. Jag kommer ihåg att jag och Astrid var på min sida, lillebror var på sin sida, och att jag sprutade in Date-parfym genom bokhyllan in i hans säng. Lillebror blev arg och försvann i några sekunder, för att sedan återvända med en flaska parfym (!) som han skruvade av korken på och sedan sträckte sig genom bokhyllan och hällde ut parfym på mitt golv. Astrid skrattade så hon grät och jag försökte rädda trägolvet... Det blev en ljus fläck som inte gick bort. Och ni kan tänka er lukten i huset (som inte var så speciellt stort). Haha

4. Hur ser ditt liv ut om 10 år?

Jag hoppas att vi bor kvar i huset vi bor i nu. Jag tror att vi har renoverat källaren och att jag fått min efterlängtade bastu. Jag tror att vi har två barn och en katt. Jag tror att jag jobbar med barn/ungdomar, men inte som lärare. Kanske som kurator? Jag tror att vi har gift oss. Jag tror att vi kommer att ha det bra.

5. Var/vad är ditt drömställe att bo på/i?

När jag var yngre drömde jag om att bo i Sverige. Och vet ni vad? Jag trivs väldigt bra här för tillfället. Kan inte påstå att jag har någon dröm om att bo någon annanstans.

Okej, nu till mina frågor till dem jag utmanar.
1. Om du fick byta liv med vem som helst för en dag, vem hade det varit och varför? 
2. Om 5 år ser mitt liv ut såhär. 
3. Något du skulle vilja göra, men aldrig får tummen ur och faktiskt gör?
4. Varsågod, du får en helt ledig dag, själv. Vad gör du?
5. Vem beundrar du? Varför?

Jag utmanar följande: Jacki, Jessica, Panini, Josephine och Lotte

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar