fredag 9 november 2012

Lär känna bebben.

Hej hej från bebisbubblan! Här har vi det bra. Dagarna knallar på och vi lär känna varandra mer och mer.

Några grejer jag lärt mig om vår lilla Maja:
 
"Jag tror att du har en ny rynka på gång" 
-Maja, 4 veckor gammal igår.
  • När hon vaknar vill hon äta med en gång, har ingen som  helst tid att vänta. Armarna sprattlar hejvilt och är den där mamman lite för långsam med att få fram bröstet, då kan det komma ett vrål.
  • Hon älskar att ligga och sprattla på skötbordet medan mamma gör massa konstiga läten och babblar om det ena och det andra. Helst utan blöja.
  • Hon älskar även att bajsa och kissa på skötbordet, så fort mamma eller pappa tagit bort den gamla blöjan. Det slår aldrig fel. Sedan ligger hon där och ser så sjukt nöjd ut. 
  • Att titta på lampor är väldigt roligt.
  • Att lyssna på olika ljud är spännande.
  • Om hon ligger ner alldeles för länge (mer än några minuter alltså) blir hon irriterad. Varför ska hon ligga där och glo när någon kan ta upp henne?
  • Hennes minspel förändras massor från dag till dag. 
  • Hon kan ligga alldeles stilla och spänna blicken i mig. Hon drar ner huvudet så att den fina dubbelhakan vilar mot bröstet och så glor hon på sin morsa. Nästan så jag sedan vill gå till spegeln och kolla om jag har dregel i ansiktet eller om jag kanske fått någon ny finne under natten. (Se bild ovan)
  • Hon slocknar så fort jag går ut med henne i vagnen. Samma gäller när hon sitter i bilbarnstolen. Slocknar som ljuset.
  • Att bada är ingen favorit. Hon är nöjd i en minut, sedan vill hon inte vara med längre. Ännu tråkigare efter badet när man måste bli torr. Fy bövelen. 
Det är mycket mer som händer med den lilla människa, hon förändras så väldigt mycket varje dag. Nya ljud, nya rörelser, nya miner. Hon är fantastisk och vi kan inte ens tänka oss en vardag utan henne. Älskade lilla Skrållan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar