söndag 8 januari 2012

Potatis- och purjolökssoppa.

Idag gjorde jag potatis- och purjolökssoppa. Så sjukt gott blev det och jag undrar varför jag har väntat så länge sedan förra gången. Jag brukar göra receptet på känsla, men här kommer det på ett ungefär.

Till en stor kastrull

2 st purjolök
20 st potatis
2 st grönsaksbuljongtärning
1 st vitlöksklyfta
2 l vatten
1 dl grädde
(lite ostsås, Kelda)
salt
vitpeppar

Skala potatisen och skär den i bitar. Tvätta purjon och skär upp den smått. Hacka vitlöksklyftan fint.
Värm upp en stor kastrull och släng i lite smör. Fräs purjolöken och vitlöken tills purjon är mjuk. Häll över potatisen och släng i buljongtärningarna. Slå på vattnet. Det kan hända att de behövs lite mer vatten, här brukar jag gå på känsla.
Låt det småkoka tills potatisen är riktigt mjuk.
Mixa allt så att soppan blir slät.
Ställ tillbaka kastrullen på spisen på svag värme. Häll i grädden och ostsåsen om ni vill ha med den. Jag tycker den ger god smak. Salta och peppra efter smak. Låt soppan koka upp och voila, du har en klar soppa!


Smakar bättre än vad den ser ut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar